Teater og drama som værktøj
Hej bloggen!
Jeg, Chandra, har valgt at skrive et blogindlæg om den teater og drama aktivitet jeg har været med til at udføre på valgfaget teater. Her har vi som gruppe været i gang med at planlægge en drama-aktivitet for 0-klasse på Sofiendalskolen, som jeg gerne vil fortælle jer mere om.
Hvordan byggede vi vores aktivitet op?
Tak fordi i læste med, hilsen Chandra
Jeg, Chandra, har valgt at skrive et blogindlæg om den teater og drama aktivitet jeg har været med til at udføre på valgfaget teater. Her har vi som gruppe været i gang med at planlægge en drama-aktivitet for 0-klasse på Sofiendalskolen, som jeg gerne vil fortælle jer mere om.
Hvordan byggede vi vores aktivitet op?
Vi har valgt at lade os inspirere af model 22 (impuls - optakt -
eksperiment - afslutning - evaluering). Til start har vi planlagt, at vi har en
navneleg for at skabe et godt anerkendende møde hvor børnene føler vi ser dem
hver især. Derefter har vi valgt at arbejde med børnenes impuls ved at lave en
klappeleg hvor niveauet er lavt, og alle børnene nemt kan inkluderes. Endvidere
arbejder vi i impulsen med leg hvor vi bruger kroppen, så der bliver skabt en
kultur hvor det er okay at være fjollet og stille sig frem i det æstetiske
skabte rum. Udover arbejdet med kroppen, har vi valgt at vi i fællesskab med
børnene skal agere hvordan man Bl.a. er ked af det, sur, glad og fjollet, for
netop at guide børnene videre til optakten af hovedeksperimentet.
I optakten
vælger børnene selv nogle roller de ønsker at udtrykke. I valget med at dele
børnene op i par af 2, vil vi sætte endnu mere fokus på den æstetiske
fordobling. Ved at børnene i par af 2 er blevet enige om en karakter med et
juletwist, så gør dette at det er muligt at de kan spejle hinanden og dermed
udvikle deres demokratiske evner til at blive enige, og på samme tid udvikle
deres karakterer gennem den æstetiske fordobling. Herefter spilles musik og der
danses stop dans. Børnene skal skifte karakterer med det par som står tættest
på, når musikken stopper, og her skal de være opmærksomme på de andre pars
karakterer. At arbejde med karakterernes udtryk er med til at udvikle børnenes
empati i de sammenhænge at de får en forståelse af hvorfor og hvordan disse
figurer agere, både af en selv, de andre børn og de voksne.
I selve hovedeksperimentet
arbejder vi med børnenes frie fantasi til selv at vælge hvordan de agerer, og
dette giver børnene en mulighed for at træne deres indlevelse i fortællingen.
Børnenes frie valg gør fortællingen mere personlig for hvert enkelt barn. I det
vi har valgt et juletema hvor julen skal reddes, og at de i sidste ende kan
redde den ved at være hjælpsomme overfor hinanden, så underbygges det herved at
julen også handler om næstekærlighed og medmenneskelighed. Den frie fantasi der
er på spil i hvordan børnene kommer fra A-B giver mulighed for at udvikle
børnenes egen selvstændighed til at tage et valg og holde ved det, og
muligheden er der også for at koble sig op på en andens valg af transport.
Den
stille afslapningsmusik i afslutningen gør at børnenes arousal niveau bliver
væsentligt nedsat. Til slut har vi valgt at børnene skal tegne en tegning til
os, som viser hvad de har oplevet sammen med os på dagen. tegningerne fungerer
både som evaluering fra os, men også som børnenes evaluering af forløbet.
Evaluering
Med en grundlæggende anerkendende indstilling, og glade, positive og
motiverende vitalitetsaffekter forsøgte vi med navnelegen at få lavet et godt
møde med børnene, og dette skete som forventet, dog med en undtagelse af et
barn. Den gensidige anerkendelse blev ikke leveret tilbage fra barnet, og dette
gjorde gentagende gange et større indtryk på gruppen som vi arbejdede med. Der
er i dette tilfælde tale om at barnet har haft nogle stærke vitalitetsaffekter,
og derved kunne trække andre med i en sideløbende leg uden for de rammer der er
sat fra vores side.
Børnene i forløbet var meget anerkendende over for både os
som pædagogstuderende og overfor hinanden, og dette gav grobund for den
fiktionskontrakt der blev skabt i rummet. Vi så tydeligt at børnene gennem den
æstetiske fordobling spejlede sig i hinanden og vi som pædagogstuderende, både
i og uden for rollerne. Vi opnåede den ønskede effekt i den solidariske
anerkendelsessfære med at de hver især fik tildelt en nissehue, som
anerkendelse for deres indsats i fællesskabet. Det lykkedes for os herved også at
danne et sprogstimulerende fællesskab, at børnene på tværs af klasserne kunne
tale om forløbet.
Det mest centrale for vores pædagogiske ledelse er den grundlæggende
anerkende indstilling til børnene, og det at have overblikket over de
forskellige rammer der er sat for det dramapædagogiske forløb vi har sat op. Vi har i
forløbet haft mulighed for at afprøve æstetiske læringsprocesser inden for
drama, og den teori vi i valgmodulet har lært.
Tak fordi i læste med, hilsen Chandra
Kommentarer
Send en kommentar