Sproglige kompetencer
Hej bloggen! Dette
indlæg kommer til at handle om de sproglige kompetencer og hvordan barnets
sprog udvikler sig gennem tiden. Derudover vil vi komme ind på 10 gode råd
omkring hvordan barnets sprog kan stimuleres samt hvordan pædagogen kan være
med til at udvikle barnets sproglige kompetencer.
Hvilke sproglige kompetencer er der?
Mennesker
tilegner sig nogle forskellige kompetencer over en periode af tid. Tabel 2.3
viser hvornår børn kan tilegne sig forskellige sproglige kompetencer i forhold
til forskellige alderstrin. Her kan man bl.a. se at det ikke er relevant at
børn under 6 år har den kulturelle kompetence endnu.
I tabel 2.1 er de
forskellige kompetencer defineret og grundigt beskrevet.
Det er vigtigt at
tage i betragtning at et barn på 4 år sagtens kan være sprogligt kompetent
selvom det ikke mestrer svære ord endnu, da at sproglige kompetencer er i
forhold til ens alderstrin.
Hvordan udvikles sprog?
Barnets sprog udvikles igennem mange forskellige interaktioner og med mange forskellige forudsætninger. Børn lærer bedst når at emnet har deres interesse og de har lyst til og ønsker at bruge energi. Det er en forudsætning for deres sprogudvikling at de har en tryg tilknytning til både primære og sekundære omssorgspersoner. En anden forudsætning er at sproget bliver udviklet i forhold til barnets udviklingstrin og i barnets eget tempo. For at udvikle sit sprog er det vigtigt at det stimuleres vha. flere forskellige impulser. Herunder er aktiviteter med musik, sang, dans, bevægelse og leg især vigtige. Det er også vigtigt at give barnet tid og rum til at kunne udtrykke sig samtidig med at man støtter sproget ved hjælp af gentagelse.
Barnets sprog udvikles igennem mange forskellige interaktioner og med mange forskellige forudsætninger. Børn lærer bedst når at emnet har deres interesse og de har lyst til og ønsker at bruge energi. Det er en forudsætning for deres sprogudvikling at de har en tryg tilknytning til både primære og sekundære omssorgspersoner. En anden forudsætning er at sproget bliver udviklet i forhold til barnets udviklingstrin og i barnets eget tempo. For at udvikle sit sprog er det vigtigt at det stimuleres vha. flere forskellige impulser. Herunder er aktiviteter med musik, sang, dans, bevægelse og leg især vigtige. Det er også vigtigt at give barnet tid og rum til at kunne udtrykke sig samtidig med at man støtter sproget ved hjælp af gentagelse.
Case:
To pædagoger og en medhjælper står sammen på legepladsen og taler med hinanden. To drenge på 4 år kommer løbende hen til dem med store smil og opspærrede øjne. De har noget i hænderne, som de rækker op mod den ene pædagog, der har set dem og kommer dem i møde:
To pædagoger og en medhjælper står sammen på legepladsen og taler med hinanden. To drenge på 4 år kommer løbende hen til dem med store smil og opspærrede øjne. De har noget i hænderne, som de rækker op mod den ene pædagog, der har set dem og kommer dem i møde:
Barn 1: Heeeey, prøv
lige at se HEEEER!!
Barn 2: VI FUNDT DEM!
Pædagog (peger med interesseret ansigtsudtryk på bærrene i drengenes hænder og siger i et informerende tonefald): Ja, det er RØNNEbær. De er rigtig sure.
Barn 2: Dem er megasmattede!
Pædagog: Man kan faktisk lave saft af dem. Vidste I det?
Barn 1: Der er total mange! Der er masser fler lige ovre...
Pædagog (afbryder): Man kan faktisk osse lave noget gelé af dem, som ikke er så surt.
(Pædagogen fortæller dem om ræven, der ikke kunne nå rønnebærrene og drengene lytter, mens de lægger nogle bær på fliserne og smatter dem ud med skoene. Drengene ser på pædagogen ind imellem og kommer med minimalytringer som ”mm” og ”ok”.
Pædagogens fortælling er slut)
Barn 1: KOM, Lasse!
(De to drenge løber af sted)
Barn 2: VI FUNDT DEM!
Pædagog (peger med interesseret ansigtsudtryk på bærrene i drengenes hænder og siger i et informerende tonefald): Ja, det er RØNNEbær. De er rigtig sure.
Barn 2: Dem er megasmattede!
Pædagog: Man kan faktisk lave saft af dem. Vidste I det?
Barn 1: Der er total mange! Der er masser fler lige ovre...
Pædagog (afbryder): Man kan faktisk osse lave noget gelé af dem, som ikke er så surt.
(Pædagogen fortæller dem om ræven, der ikke kunne nå rønnebærrene og drengene lytter, mens de lægger nogle bær på fliserne og smatter dem ud med skoene. Drengene ser på pædagogen ind imellem og kommer med minimalytringer som ”mm” og ”ok”.
Pædagogens fortælling er slut)
Barn 1: KOM, Lasse!
(De to drenge løber af sted)
I forhold til casen
ovenover, kan man snakke om hvad pædagogen gør forkert ved børnenes
sprogudvikling. Pædagogen vælger at snakke om egen interesse fremfor at
fokusere på hvad børnene fortæller og fordyber sig i fx at bærrene er smattede.
Derudover kunne pædagogen med fordel have været nysgerrig og spurgt ind til
børnenes oplevelse af bærrene, fremfor at informere om dem. Når barnet siger
"Vi fundt dem" kunne man også hjælpe barnet til en bedre udtale ved
at formulere et spørgsmål med den korrekte udtale fx "Hvad har i
fundet?"
Hvordan stimuleres sprog?
10 råd til at stimuler dit barns sprog:
- Du kan vise interesse for barnet og det som barnet gerne vil tale om. Du viser barnet at det er vigtigt og interessant.
- Stil et åbent spørgsmål, der giver barnet mulighed for svare på sin måde. Når du for eksempel læser en bog, så giv barnet plads til at være medfortæller.
- Giv altid barnet tid og plads til at svare. Børn har brug for at tænke sig om inden de svare.
- Du kan udvide barnets sætning ved at gentage barnets sætning og påfylde et par ekstra ord. Et eksempel kunne være at barnet siger:" ’Se sommerfugl’. Så kan du gentage og udvide ved at sige ’Ja, se der flyver en flot, gul sommerfugl’.
- Gentag ord mange gange og sig det på forskellige måder og gerne med forskellige udtryksformer.
- Følgende fem måder er særligt effektive, når børn skal lære at forstå nye ord:
• Brug et andet ord med tilsvarende betydning
• Brug gestik eller lyde til at vise, hvad ordet betyder
• Brug ordet i en anden sammenhæng
• Peg på billeder, der svarer til ordet
• Inddrag konkrete materialer, så dit barn kan danne sig et bilede af, hvad ordet betyder
- Henvis til tidligere erfaringer, og byg ovenpå disse, da det er lettere for barnet at lære ud fra noget han eller hun allerede kender.
- Hjælp barnet ved at lytte interesseret og spørg altid ind til den historie barnet fortæller.
- Ret altid barnet ved at gentage sætningen i en korrekt form. Hvis barnet er i et trygt miljø vil barnet være i stand til at eksperimentere med sproget.
Hvad er pædagogens
opgave?
Hvis vi ser på
pædagogen opgave, ligger det sig tæt op
af ovenstående artikel, hvor der er taget udgangspunkt i forældrerens opgave.
Kjeld Kjertmann nævner 20 punkter som beskriver hvordan pædagogen kan medvirker
til at fremme barnets sprogudvikling.
Hvis vi sammenligner ovenstående punkter fra artiklen med Kjeld
Kjertmanns punkter, er der mange ligheder. Dog har pædagogen tendens til at
have en smule mere fokus på at lave opgaver til barnet for at fremme den
sproglige udvikling.
Kilde: Sprogudvikling og sprogpædagogk i det moderne
videnssamfund af Kjeld Kjertmann.
Hvad truer sprogudvikling i 2018?
Hver 7. savner
mere tid med deres forældre
I dag bruger
forældre mere tid med deres mobiltelefon end nogensinde, og derved er
forældrene ikke altid nærværende og opmærksomme på deres barn. Barnet har brug
for den voksnes nærvær for en sund tilknytning. Den tendens der er ved at ske,
er at telefonen er med 365 dage om året og dette kan risikere at barnet får
oplevelsen af det såkaldte "still face". Når barnet ikke får
opmærksomhed, men istedet får still face , vil det for barnet virke som om at
det ikke er eksisterende. Derimod kan man bruge ipad og telefon, som en slags
pause - hvis barnet har behov for det. Vi skal være i stand til at være
opmærksomme på, hvis barnet gerne vil have en pause, da barnet også kan blive
overstimuleret. Det kan blandt andet komme til udtryk ved at barnet vende
hovedet væk fra omsorgspersonen.
Hej.
SvarSletRigtig godt blogindlæg. Vi synes I har lavet en rigtig god og forstående beskrivelse af sprogudvikling og sprogstimulering hos børn. Vi kan godt lide at I har taget udgangspunkt i en case.
Vi kunne godt have tænkt os at det sidste afsnit om "Hvad truer sprogudvikling i 2018?" havde været uddybet lidt mere i forhold til netop sprogudvikling. Vi synes der mangler noget konkret om sproget, og det kunne fint have været udeladt da det virker lidt malplaceret i forhold til resten af indlægget.
Mvh Gruppe 4B