Vores tanker om køn, seksualitet og mangfoldighed.





Malene: 
Modul 2 har givet mig en større indsigt i køn, seksualitet og mangfoldighed end jeg allerede havde, da jeg tidligere har haft et lignende forløb, på den pædagogiske assistent uddannelse. Det har fået mig til at reflektere over hvor vigtig seksualiteten egentlig er og at det handler meget mere om intimitet, sansning, berøring, omsorg og nærhed. For hvad sker der med de mennesker som ikke får disse ting? Dør de hen? Og så har jeg tænkt meget over barneseksualiteten vs. voksenseksualiteten, hvor tit det egentlig er vi som voksne mennesker kommer til at ligge vores seksualitet over på børnene, og synes det er mærkeligt det de gør, og hurtigt får lukket ned for det de er i færd med. Jeg vil helt klart tage dette emne med i min bagage, og have i baghovedet at det er en helt naturlig ting for børnene, og huske på det ikke er sex det handler om for dem. Og når jeg skal i praktik, vil jeg helt klart stille spørgsmål til om de har en seksualpolitik, og om hvordan de håndterer en situation, hvis børnene har leget doktor uden tøj på, og har puttet en tusch i numsen (stukket den mellem ballerne).

Rasmus:
Jeg synes at modul 2 har været spændende på rigtigt mange områder. Der er åbnet en ”ny verden” for mig personligt. I starten var jeg skeptisk fordi jeg ikke kendte betydningen af modulet. Jeg har personligt fået nogle redskaber jeg kan bruge i praksis, og jeg er blevet mere ”sulten” på at prøve flere felter indenfor det pædagogiske felt end jeg var tidligere.  Ligeledes er det blevet meget tydeligt for mig at hvis vi skal ændre holdningen ude i felten, så er viden omkring emnet utrolig vigtigt før vi kan ændre noget. Jeg glæder mig til at komme i praktik og dele den viden jeg har tilegnet mig de sidste 3 uger. 

Louise: 
Dette modul G2, har for mig været enormt spændende. Jeg har fået en masse ny viden, indenfor de forskellige områder - især indenfor seksualiteten hos børn.  Jeg har fået øjnene op for hvor vigtigt børneseksualitet er, og at vi som pædagoger ikke må gøre det til noget skamfuldt for børnene. Derudover synes jeg, at der skal være meget mere fokus på, at informere befolkningen omkring seksualitet hos børn - herunder især forældrene, således at forældrene ved hvordan de skal håndtere/informere deres børn og unge, og på den måde ikke kommer til at skubbe ansvaret fra sig. Jeg har lært, at børn ikke agere ud fra seksuelle lyster eller begær, men gør ting fordi det er rart og fordi de også har brug for at undersøge og eksperimentere med deres seksualitet.
Emnet "køn", har også sat gang i nogle tanker hos mig. Jeg synes personligt, at vi skal passe på med at behandle drenge og piger forskelligt grundet deres køn, og jeg synes der skal laves flere aktiviteter hvor drenge får lov til at lege "pigelege" og piger får lov til at lege "drengelege". De skal i hvert fald have valget. Jeg tror i høj grad at forældrene og samfundet er med til at påvirker den enkelte i forhold til køn og seksualitet. Allerede fra barnet er inde i moderen mave, bliver der taget højde for kønnet. Der bliver købt specielle ting, hvis det er en dreng og henholdsvis en pige. Er det en dreng bliver der købt drengetøj i blå og drenge legetøj -  action figurer og biler. På den måde bliver barnet født ind i det, at være en dreng, ud fra samfundets forventninger til at være en dreng. Senere hen i livet, vil der også være forventninger til hvad eksempelvis en mandlig pædagog skal varetage sig af opgaver. Det kunne for eksempel være i en børnehave. Her forventes det, at han skal være udenfor, lave bål og tumle med børnene. Hvorimod kvinderne mange gange skal varetage alle de praktiske gøremål indenfor. Det kan være at den mandlige pædagog måske er meget bedre til at varetage de praktiske gøremål indenfor eller nogle helt andre ting end dem som forventes af ham og derfor synes jeg at der skal vælges ud fra kompetencer og ikke ud fra hvilke køn personen har. 

Camilla:
Køn, seksualitet og mangfoldighed. Det var emnet til vores G2 modul, og vi anede ikke hvad det ville komme til at handle om, vi havde kun en forestilling. For mig har det her modul, faktisk givet rigtig god mening og jeg har virkelig lært meget. Alle 3 emner passer rigtig godt sammen, og giver virkelig god mening i praksis.
Modulet har virkelig sat tanker i gang hos mig. Jeg har fx aldrig tænkt over, at vi alle er født med en seksualitet og at seksualitet er forskelligt fra barn til og voksen. Et godt eksempel er fx, at hvis et barn fortæller til aftensmaden, at de proppede en tus op i numsen af i hinanden i dag, i børnehavnen. Straks misforstår vi voksne børnene og tænker, at de bogstavlig talt proppet en tus op i numsen, på hinanden, men det var ikke sådan foregik, de havde faktisk bare sat tussen mellem deres baller. Det er et godt eksempel, hvor ofte vi voksne ser på vores børn, med voksen briller. Noget andet jeg heller ikke har tænkt på, er den måde vi altid er blevet opdelt i drenge og piger, og faktisk stadig gør det.
Alle de ting vi har lært, gør at jeg virkelig vil have mange ting i baghovedet, når jeg bliver færdiguddannet, så jeg som pædagog kan give de mennesker, jeg skal sammen, masser af gode oplevelser, lærer dem en masse ting og meget mere.

Chandra: 
Modul 2 har bragt mig meget ny viden. Med undervisning og foredrag har jeg fået mulighed for at tænke over ting jeg ikke ville have tænkt over før. Det faktum at seksualiteten er så vigtig for det hele menneske og at seksualitet er meget mere end bare sex, havde jeg ikke tænkt over før.  Derudover synes jeg at det er virkeligt godt at vi har lært om forskellen på voksenseksualitet og børneseksualitet, da jeg nu har en bedre forståelse af det og derfor også kan agere bedre når at jeg kommer ud i praksis. Jeg synes at dette forløb både har været meget spænende og lærerigt og jeg glæder mig til at kunne bruge og reflektere over disse ting i mine praktik forløb.

Kommentarer

  1. Rigtig fint indlæg, med god struktur.
    Her er det tydeligt at alle har reflekteret over emnet.
    Man får ikke så meget faglig viden ud af indlægget, men mere et oprids af hvad der er foregået. Men i for formentlig andre indlæg, hvor man kan læse om modulet.
    Rigtig fint at nogle af jer har konkrete eksempler på det i beskriver, da det giver en langt større forståelse.
    PS18B2

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Affektiv afstemning

Teater og drama som værktøj

Køn