Valgfaget livshistorie

Hej bloggen

Da vi i studiegruppen er spredt ud på ,forskellige valgfag de næste uger, vil vores blogindlæg, være individuelle. 

Denne uge skal i hører om valgfaget livshistorie.

Valget livshistorie handler om forskellige målgruppers fortællinger og udtryksformer i et æstetisk univers. Vi ser nye sider af os selv og vores historier. Vi afprøve forskellige æstetiske metoder på os selv og i fællesskab. Vi er ude af huset og hører om folks livshistorie og har gæstelærer som fortæller om deres livshistorie.

Nøglebegreber: Narrativitet. Dramaturgi. Mytologi. Mediekultur. Didaktik. Co-creation: Kollektive skabende læreprocesser. Storyboarding.

Første dag, kom vores lærer ind og gik hen og sagde godmorgen til hver og en af os i klassen. Hun præsenterede sig selv, og fortalte os at hun havde glædet sig rigtig meget. Allerede på de 10 min. hun havde været i lokalet, havde hun allerede spredt en masse livsglæde ud i rummet. Derefter skulle vi stå i en rundkreds, hvor en af øvelserne gik ud på at vi skulle fortælle noget om os selv, ud fra et af alle de billeder vi havde valgt, der lagde på gulvet. 




Jeg valgte et kort med appelsin på, som havde øjne, mund og næse. Fordi jeg valgte det billede var fordi, at jeg synes det beskrev ret godt, hvordan jeg er som menneske.




For det første, er det jo lidt skørt, at en appelsin har øjne, mund og næse, og hvilket passer på mig, da jeg også er skør. Jeg ser appelsinen som glad, hvilket jeg også ser mig selv som. Farven orange, synes jeg skabet glæde og giver energi, hvilket jeg også rigtig gerne vil give mennesker. 

Dernæst skulle vi inddeles i grupper, hvor vi skulle stille os i den kategori, vi synes vi passede bedste i. Enten som den er, skriver, er spørgende, har overblikket eller som den sociale. Jeg valgte at placere mig, mellem den som har overblik og sociale, da det er der jeg synes jeg passer bedst ind. 

Efter vi havde lavet forskellige øvelser, gik det op for mig, hvor meget det første håndsindtryk vi giver dem om os betyder og den indstilling vi kommer med til tingene. Derudover gik det op for mig, at det faktisk gælder om at spille hinanden gode i en gruppe og få det bedste frem i hinanden. 

Efter første dag var jeg helt overvældet over alle de ting vi havde lært og så kun frem til, at lærer mere. 

Vi har haft besøg af en narrativ terapeut, som lærte os at lytte, og det lyder helt skørt, fordi, det er jo noget de fleste kan. Men hun lærte os hvor vigtigt det er, at vi "bare" lytter og ikke begynder at analysere de ting, som vi får fortalt. Vi behøves ikke nødvendigvis, at forstå det, som vi får fortalt, men bare vi lytter og viser vores interesse. 

Så har vi besøgt forskellige plejehjem/ældrecenter, hvor vi snakkede med forskellige ældre, og hørte deres livshistorie. 

Derudover kom Theresa Berg Andersen og fortalte om hendes livshistorie og liv, hvilket jeg synes var helt vildt spændende og meget inspirerende. 

De næste par uger, skal vi bl.a. have besøg af en klasse fra en produktionsskole, ud og besøge et bosted og gå mere i dybden, med de forskellige nøglebegreber jeg præsenterede for jer i starten. 

Vi har indtil videre haft om 3 forskellige af de nøglebegreber.

Narrativ:
Her har vi både lært om narrativ fortæller, hvor vi herunder lærte om de 8 egenskaber ved narrativ og hvad narrativ betyder. 

Didaktik:
Didaktik indebærer både tænkning og handling. Udgangspunktet er grundlæggende overvejelser over dels målet for den pædagogiske aktivitet, og dels måden hvorpå målet opnås, dvs. didaktik handler om valg af mål og valg af metoder. Umiddelbart lyder det ganske enkelt, men de didaktiske overvejelser kan være fyldt med dilemmaer og kræve mange forskellige valg. Nogle grundlæggende spørgsmål er fx: Hvordan målbestemmes den pædagogiske aktivitet i forhold til bestemte børn eller brugere, hvilke sociale, kulturelle og økonomiske rammebetingelser er der for den pædagogiske aktivitet, og hvilke politiske krav og ønsker skal aktiviteterne realisere?

Etik og pædagogens kompetencer:
Her skulle vi skrive hvilke kompetencer vi hver i sær, havde som pædagog. Ved nogle som der en masse ord på papiret og andre ikke så mange. Vi skulle derefter fortælle om en situation hvor, vi følte stod i en situation og ikke helt vidste hvad vi skulle gøre. Efter det skulle vores studiegruppe, klister sedler på os, hvor de havde skrevet hvilke kompetencer, vi havde i lige præcis denne situation.

Hav en rigtig dejlig uge!

Mange hilsner fra Camilla 😁

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Affektiv afstemning

Teater og drama som værktøj

Køn